Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Refleksion og metodisk systematik i pædagogisk praksis

I Københavns kommune er der krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis:

”Alle institutioner skal vælge en konkret metode, så der på mangfoldige måder, arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog om deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den”

I klyngen arbejder vi systematisk med:

  • Sprogvurdering på alle børn
  • Internt trivselsvurdering –TOPI, to gange årligt
  • Vidensoverdragelsesskema til fritidsinstitution og skole. Denne udfyldes i samarbejde med forældre, ved 5års statussamtale.

Til at understøtte vores metodiske systematiker bruger vi SMTTE-model, som vores primære refleksions og handleplans redskab. SMTTE-modellen er anvendelig i det pædagogiske arbejde, fordi den kræver, at man tager udgangspunkt i netop den sammenhæng, man er i, og tænker i konkrete tiltag for at nå de opsatte mål. Samtidig tvinges man hele tiden til at reflektere over sine valg. På den måde sikre vi kvaliteten i de tilbud, vi giver børnene. Desuden udvikler den vores refleksive tankegange, fordi vi skal beskrive, hvad vi gør, hvorfor vi gør det og hvordan vi gør det.