I Halvdagsbørnehaven arbejder vi med ugeplaner, hvor vi tager udgangspunkt i temaer i henhold til den pædagogiske læreplan.
Ugeplanerne indeholder forskellige aktiviteter alt efter tema, årstid og børnegruppens sammensætning og er den røde tråd i hverdagens lege og aktiviteter. Samtidig har vi også plads til spontanitet og inddragelse af børnenes perspektiver og vores planer kan derfor ændres sig efter det, der rører sig i børnegruppen, og tilpasses børnenes behov, trivsel, udviklingsniveau samt vind og vejr.
Rutiner
Børn har generelt gavn af rutiner og forudsigelighed. Det skaber tryghed, når man som barn ved, hvad der skal ske, eller når man får lov at prøve en aktivitet mange gange. Det er derfor at vi har faste aktiviteter som morgensamling og genkendelige rutiner, når vi for eksempel skal spise, ligesom vi ofte gentager de planlagte voksenstyrede aktiviteter.
At være med
I hjælper jeres barn med at genkende de rutiner, der er i Halvdagsbørnehaven, ved for eksempel at aflevere inden morgensamling, ved at jeres barn kommer kontinuerligt i børnehave og ved at sikre jer, at jeres barn er med hele vejen når vi har fælles projekter. Det er svært at komme ind i en aktivitet på bagkant. Det er nemlig både sjovest og nemmest at være med, når man er der samtidig med sine kammerater og sammen kan udforske og prøve nyt fra start til slut. Og det er gennem de fælles processer, hvor vi sammen lærer noget nyt og skaber noget sammen, at børnefællesskabet styrkes og de enkelte børn udvikles og dannes.
Morgen
Der er mulighed for at spise morgenmad i fællesrummet, her hygge vi om hinanden og få en rolig og god start på dagen. Klokken 8.00 går personale og børn fra Halvdagsbørnehaven ind på egen stue. Vi har fordelt ansvaret mellem personalet på dette tidspunkt. Således er én voksen "Flyver", som tager imod beskeder, byder velkommen til de børn, der kommer, og hjælper dem, der har brug for det, med at sige ordentligt farvel i vinkevinduet. Imens er en anden voksen "Fordybelsesvoksen", der sørger for, at der er aktiviteter at gå i gang med for børnene. Det kan fx være via små legestationer med modellervoks, puslespil og perleplader eller ved at børnene selv foreslår lege, som den voksne så hjælper med at sætte op. Legestationerne gør det nemmere for børnene at glide ind i en leg og selv at kunne vælge noget til.
Morgensamling/Morgencafé
Omkring kl. 9 har vi morgencafé, hvor vi spiser et stykke hjemmebagt brød fra køkkenet. Herefter holder vi morgensamling, hvor vi har vores faste pædagogiske elementer, som børnene kender. Det kan fx være "Fortællerpose", hvor børnene har medbragt en genstand hjemmefra, som knytter an til den pædagogiske læreplan, og som vi sammen taler om, rytmik, sange eller lege.
Det er også til morgensamlingen, at vi præsenterer for børnegruppen, hvilke aktiviteter dagen byder på og hvilke grupper de skal være i. Vi deler os nemlig ofte op i mindre grupper. Derfor er det også vigtigt, at I har afleveret og sagt farvel inden morgensamlingen: Det sikrer, at alle børn har lige muligheder for at deltage i børnefællesskabet.
Formiddag
Fra klokken 9.30-10.45 har vi hver dag en planlagt didaktisk og pædagogisk aktivitet, som er voksenstyret og som lægger sig op ad det læreplanstema, vi arbejder med. Vi tilrettelægger også ofte efter noget børnene er optagede, og det børnegruppen kan have brug for. Nogle gange laver vi noget alle sammen, fx inde i salen med krop og bevægelse, og nogle gange er vi opdelt i mindre gruppe.
At en aktivitet er voksenstyret, betyder at vi tager udgangspunkt i en planlagt, didaktisk og forudset aktivet med udgangspunkt i det, børnene kan lige nu, dét de interesserer sig for og dér, hvor de er på vej hen. Børn har forskellige forudsætninger for at deltage, og det tager vi naturligvis hensyn til, både når vi planlægger, og når vi er i gang med aktiviteterne. Vi gentager gerne de voksenstyrede aktiviteter over flere uger, så børnene lærer dem at kende, får mulighed for at tilegne sig ny viden og færdigheder, øver sig og tør prøve nyt.
Frokost
Klokken 10.45 pakker vi sammen og begynder så småt at forberede os på at spise frokost. Der er på skift to af børnene, som sammen med en voksen har ansvar for at gøre klar til frokost: De dækker op sammen med den voksne, fx henter vi tallerkner og glas i køkkenet og tæller det antal, der passer med børn, som er i børnehaven. Imens vasker de andre børn hænder, sætter sig i historiehjørnet og får læst højt. Derefter sætter vi os op efter tur og de børn, der har dækket op, siger "værsgo". Og så nyder vi vores madpakker sammen.
Eftermiddag
Efter frokost er der pludselig ikke så længe til, at dagen i Halvdagsbørnehaven er ved at være slut. Vi går på legepladsen sammen med Enghusenes børnehave, når vi har spist. Her leger vi sammen med de andre børn og voksne fra Enghusenes og vores egen børnehave, indtil forældrene henter omkring 13.30-14.00. Alle voksne fra begge børnehaver er opdelt i roller og funktioner på legepladsen, så vi sikre at der er voksne der guider til leg og er i samspil med børnene, mens andre er "flyvere" som sørger for at hjælpe på toilettet, tørrer næse, give plaster på med mere. Det pædagogiske personaler holder på skift stuemøder i dette tidsrummet 12-13.30, det gælder også Halvdagsbørnehavens voksne. Der vil altid være kendte voksne på legepladsen, fra stuerne i huset.
Klokken 14.00 siger vi tak for i dag og på gensyn i morgen.