Hvem er vi?

OBS! Halvdagsbørnehaven flytter i nye lokaler d. 2. maj 2024. Institutionen kommer til at være beliggende på ny adresse Tyborøn Allé 47, hvor Enghusenes børnehave også er beliggende.

Åbningstiden vil blive ændret til kl. 07.00-13.30

Der er fælles morgenåbning og spisning med Enghusenes børnehave. Samt der vil være samarbejde på tværs af huset med Enghusene i forhold til pædagogiske aktiviteter, pædagogisk organisering i fællesskabet og personale ressourcefordeling til gavn og glæde for alle børn i Halvdagsbørnehaven og Enghusene.

Halvdagsbørnehaven er et kommunalt pasningstilbud med plads til 20 børn i alderen 3-6 år. Vores åbningstider er dagligt fra klokken 6.30-13.30 og vi er den eneste halvdagsbørnehave i Københavns Kommune.

Pladsprisen for at have sit barn i Halvdagsbørnehaven er 1.060 kr. pr. måned (1.900 kr. pr. måned hvis barnet er under 3 år)

Vores hus

Vi bor i et dejligt hus med masser af plads at boltre sig.

Indendørs råder vi over tre rum med god plads, en boldsal, hvor vi kan få rørt os og leget lege som stopdans, halefange og fortællelege og et lille køkken, hvor vi blandt andet henter service, når det er spisetid og sammen tæller glas og tallerkner med de børn, som på tur hjælper med at dække bord til dagen.

Udendørs nyder vi vores store, grønne legeplads. Her er plads til lege i såvel højt tempo som et mere stille gear. Vi kan cykle, gynge, spille bold, lege i sand og samle os i vores fine bålhytte, hvor vi ofte tænder op og fx laver suppe sammen, bager pandebrød eller varmer kakao.

Trivsel og udvikling i fællesskabet

I Halvdagsbørnehaven er der plads og tid til, at børn kan lege, lære, gro i samværet med andre børn og nærværende voksne i et inspirerende og trygt miljø. Her modnes man som barn i fællesskabet og lærer at mestre de sociale spilleregler, der gælder i børnegruppen, når man er flere børn sammen. Vi gør meget ud af at sikre, at børnene oplever succeser, oplever at udvikle sig, at de lærer at turde og kunne nye ting - og også at kunne håndtere, når noget driller.

Læring i børnefællesskabet

For mange børn der starter i Halvdagsbørnehaven er dette deres første møde med institutionslivet. Det kræver en tilvænning, fordi hverdagen i en børnehave med flere børn, selvfølgelig er anderledes end hverdagen derhjemme. At finde sin vej ind i et børnefællesskab byder på meget læring for det enkelte barn. Den læring hjælper vi som voksne børnene med at erobre - og også at udholde, når noget indimellem er svært.

Her lærer børnene at mærke efter, at sige til og sige fra. De lærer om legekodeks i et gruppefællesskab: Hvordan er man en del af en leg, hvor man skal kunne forhandle, gå på kompromis og følge hinandens forestillinger om de veje, legen kan gå. Det gælder også den udvikling, det er, at få øje på og genkende de nogle gange skjulte regler, der er i legefællesskaber - og at være i stand til at reagere efter et problems størrelse.

I børnehavens hverdag hjælper vi børnene med at lære at reagere hensigtsmæssigt og i samklang med problemets størrelse, når en konflikt opstår. Men vi kan ikke løse alle konflikter for børnene. Derfor kan I måske opleve, at vi som voksne er tydeligt grænsesættende, afventende eller blot observerende over for børnenes konflikter. Det er der en mening med: Vi hjælper dem til at lære at stå på egne ben, samtidig med at de er en del af et fællesskab.

Legen er grundlægende

Leg er en  en meget væsentlig del af børns sociale og personlige læring og udvikling. Børn lærer at forhandle, indgå kompromisser og løse konflikter gennem legen. De udvikler relationer og empati over for hinanden. Og de øver sig i at bruge sproget og kroppen på forskellige måde. Leg er kort sagt en øvebane for alt muligt man også skal kunne senere i livet. Men mest af alt er det bare sjovt at lege.

I Halvdagsbørnehaven tilbyder vi jeres barn mulighed for at være en del af flere forskellige slags fællesskaber, hvor man kan øve sig i at lege med få eller flere børn - både de velkendte men også nye børn fra klyngens andre institutioner og børnene fra Enghusenes stuer. Her får jeres barn mulighed for at mærke og få erfaringer med hvor spændende og sjovt det er at møde nye venner og være den del af nogle større fællesskaber. Som forældre kan I hjælpe jeres barn til at blive en vigtig del af fællesskabet ved at barnet kontinuerligt kommer i børnehave. Gode venskaber skabes over tid, gennem konflikter og via gentagelser. Og når børn i en periode for eksempel leger den samme leg igen og igen, øver de sig samtidig i at forhandle, udvikle og udvide legen. Det skaber samhørighed børnene imellem og udvikler børnefællesskabet.

Vores pædagogiske fokus

I Halvdagsbørnehaven er vores aktiviteter og pædagogik centreret omkring vores ugeplaner, hvor vi tager udgangspunkt i årets gang, børnenes initiativer og de seks læreplanstemaer: Vi arbejder med ét læreplanstema i to måneder ad gangen og når på den måde rundt om alle læreplanstemaerne på et år. Vi er særligt glade for musik, sang og bevægelse. Det har vi med os i mange af dagens aktiviteter, fx til morgensamlingen hvor vi hver dag synger, når vi er i salen og lege sang- og bevægelseslege, når vi er på legepladsen og når vi er på tur.

Vi tager ofte på ture i nærområdet med vores turrygsække og madpakker, og en gang om måneden tager vi længere væk og er ude hele dagen. Den dag skal børnene afleveres senest klokken 8.30, hvorefter vi er hjemme til lukketid klokken 13.30. De længere ture kan fx være en bondegårdstur, gå mod Utterslev Mose for at klappe får eller til en stor indendørs legeplads. Så har vi en turvenlig madpakke, drikkedunk og en god rygsæk med. Vi tager afsted som samlet gruppe - og kommer hjem som samlet gruppe, øver os i begå os i trafikken, har faste turmakkere, som vi holder i hånd undervejs og ved hvem er. Turene er fantastiske til at øge børnefællesskabets samhørighed, når vi sådan er ude i nye omgivelser og sammen tager ansvar for hinanden.