Forældresamarbejde

Et godt samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale er en hjørnesten i et godt institutionsliv.

I er som forældre de vigtigste samarbejdspartnere for os, når det gælder jeres barns liv og hverdag. Vi kalder dette samarbejde for forældrepartnerskab, da vi er afhængige af hinanden som samarbejdspartnere.

Vi har et fælles ansvar for, at jeres barn trives, lærer og udvikler sig. Jeres tanker og oplevelser er vigtige for os, både i hverdagen og i det formelle samarbejde. Derfor forventer vi, at I orienterer os, hvis der sker noget i familien, der kan have betydning for jeres barns trivsel. Ligesom vi reagerer, hvis vi ser, at noget behøver opmærksomhed.

Forældrepartnerskabet foregår både i hverdagen og i samarbejdet i forældrerådet og forældrebestyrelsen. Gennem samarbejde er I som forældre og vi i institutionen med til at skabe sammenhæng mellem jeres barns liv derhjemme og i institutionen.

Kommunikationskanaler

Aula er vores primære kommunikationskanal: alt hvad der vedrører dagligdagens gang, kommer ud her. Her kontakter I medarbejdere og leder, her melder I ferie og sygdom, og hvornår I henter. Det er også her vi giver praktiske informationer om fx lukkedage og sampasning, sender invitationer til arrangementer ud og deler billeder fra fx fødselsdage, fastelavn og ture.

Den daglige kontakt er utrolig vigtig. Det er her, I om morgenen kan fortælle, hvis jeres barn fx ikke har sovet godt. Og vi kan om eftermiddagen få en snak og dele de oplevelser, vi har haft i løbet af dagen med jeres barn. Har I derudover spørgsmål, der kræver lidt mere tid, vil vi typisk aftale en samtale, hvor vi kan tale nærmere sammen, ligesom I altid kan skrive til os på AULA, fx hvis der sker noget i familien, der kan have betydning for jeres barns trivsel.

Har I en besked, der haster, beder vi om, at I ringer herned. Hastebeskeder kan således ikke sendes via AULA eller som sms, da vi ikke læser sms’er i børnetiden.

Forældresamtaler og forældremøder

I løbet af jeres barns tid i Halvdagsbørnehaven har vi forskellige typer af møder og samtaler.

I forbindelse med jeres barns start i børnehaven tilbyder vi en opstartssamtale, hvor vi aftaler indkøringen og taler om hvad det vil sige at gå i børnehave i Halvdagsbørnehaven. Og cirka tre måneder efter opstart, bliver I inviteret til en samtale, hvor vi taler om, hvordan den første tid i børnehaven er gået. Derudover indkalder vi til samtaler, hvis vi ser et behov. Det kan fx være: Vidensoverdragelse ved overgang til skole, samtaler ved sprogvurderinger eller samtaler med eksterne fagpersoner, som fx logopæd (talepædagog) eller psykolog.

I er udover de planlagte samtaler altid velkomne til at bede om en snak, hvis I har spørgsmål eller brug for at vende noget.

I vil opleve, at vi ved samtaler som regel deltager én fra det fastansatte personale sammen med vores pædagogiske leder. Det gør vi dels for at sikre, at vi har den helt rette pædagogiske faglighed til stede, dels for at prioritere at være nok pædagogisk personale sammen med børnegruppen - også når der holdes møder.

Vores årlige forældremøde afholder vi i oktober.

Sprogarbejde

Vi følger Københavns Kommune anbefalinger for sprogvurdering af institutionens børn. Det betyder, at vi, hvis vi har en formodning om, at et barn kan have behov for sprogstimulering, sprogvurderer barnet, når det bliver 3 år gammelt. Derudover sprogvurderer vi de kommende skolebørn.

Sprogvurderingen skal være med til at sikre, at alle børn tidligt får et godt og nuanceret sprog, så de har de sproglige kompetencer til at indgå i leg og læringsfællesskaber, og kan starte i skole med de nødvendige sproglige færdigheder.

I bliver informeret og skal give samtykke, hvis vi finder det hensigtsmæssigt at sprogvurdere jeres barn, og I bliver efterfølgende orienteret om resultatet og inddraget i det videre arbejde med, hvordan vi sammen kan understøtte jeres barns sproglige udvikling og kompetencer.

I vores daglige arbejde vil vi også fremadrettet benytte det sprogpædagogiske redskab SprogTrappen. Det er et redskab, som hjælper os i vores arbejde med at støtte hvert barns sproglige udvikling og understøtte vores sprogarbejdet i hele børnegruppen og i læringsmiljøet.

Trivselsvurderinger

Ved hjælp af det pædagogiske værktøj TOPI (Tidlig opsporing og indsats) foretager vi trivselsvurderinger af alle børn. TOPI hjælper os som pædagogiske personale med systematisk at sikre, at børn i mistrivsel ikke overses. Hvis vi ser udfordringer hos et barn, reagerer vi og vil i samarbejde med forældrene planlægge, hvad der så skal ske.