Storegruppe
Vi samler de børn, der skal starte skole og KKFO i foråret i en storegruppe. Sammen har vi fokus på aktiviteter, der knytter sig til det at skulle starte i skole. Det kan fx være temaer, som handler om at være en del af et større børnefællesskab, at snuse til skrift og tal, begå sig i trafikken, vente på tur, at kunne starte en leg og afslutte den, spille spil, lege regellege og meget andet.
Derudover mødes vi med børnene fra en storegruppe i en af de andre institutioner i klyngen. Det er en god mulighed for Halvdagsbørnehavens børn til at snuse til et lidt større børnefællesskab. Sammen går vi fast på tur hver måned til vores lokale skole, Damhusengens Skole, hvor vi besøger KKFO'ens legeplads, oplever hvordan en skolegård kan se ud, er flere børn samlet og leger sammen. Vi arbejder også med den kropslige parathed som er god at have, når man starter i skole. Det gør vi blandt andet ved at lege nogle særlige lege, som også KKFO'en leger. Det betyder, at børnene, når de starter i KKFO, vil opleve at kende og kunne genkende legene: Det skaber ro og tryghed for dem ved skolestart.
Selvom ikke alle vores børn starter på Damhusengens Skole, giver samværet med den anden skolegruppe en god mulighed for at øve sig i at være en del af et større børnefællesskab. Og ved afslutningen af storegruppen, når tiden for skolestart nærmer sig, holder vi også en børnefestival for alle storegruppebørn i klyngen, hvor vi fejrer dem og deres kommende skolestart.
Vidensoverdragelse
I forbindelse med overgang til KKFO og skole udfylder børnehave og hjem i fællesskab en vidensoverdragelse, som sendes til barnets kommende KKFO og skole.
Vidensoverdragelsen tager udgangspunkt i, hvor barnet er i forhold til de kompetencer, der arbejdes med i institutionen og som er gode at mestre ved start i fritidsinstitution og skole: Det handler om barnets udvikling inden for det sociale, alsidig, personlige, kommunikative og sproglige og kropslige og motoriske. Derudover er der mulighed for at notere gode råd fra institutionen og forældrene, i forhold til overgangen til KKFO og skole.
I Halvdagsbørnehaven har vi en ressourceorienteret tilgang til, hvordan vi beskriver børnene: Det betyder, at vi i vores vidensoverdragelser lægger vægt på at give handlingsanvisende beskrivelser af, hvad der virker godt for det enkelte barn, i stedet for fx at fokusere på, om der er noget, barnet ikke kan.
Stærkt samarbejde
Halvdagsbørnehaven er i stærkt samarbejde med Damhusengens Skole, som er et gensidigt forpligtende samarbejde mellem skoler og børnehaver om sammen at skabe trygge og udviklende børnemiljøer.
Derfor kommer Damhusengens Skole og KKFO på besøg i Halvdagsbørnehaven, hvor de fortæller om skolestart og hvad det ellers er vigtigt for jer at få viden om. Vi har også mulighed for at invitere ind til nogle ekstra samtaler med skole og KKFO, hvis der er noget særligt at være opmærksom på i forhold til det enkelte barn.
Overgangssamtaler
Hvis vi eller I som forældre oplever, at jeres barn har nogle særlige udfordringer, som der skal tages hånd om i forbindelse med skolestart, overdrager vi meget gerne ved en overgangssamtale med jeres barns kommende skole.